Informace o studentské anketě mezi prváky na MFF a její výsledky

Informace o studentské anketě mezi prváky na MFF a její výsledky

Copak Clairka dělala, když půl roku na blog nepřispívala?

Samozřejmě, že vášnivě studovala a prohlubovala svou lásku k matematice…

Zaznamenala jsem spoustu ohlasů na anketu, většinou zprostředkovaně od kamarádů. Někomu se anketa líbila, někomu se nelíbila, někdo v tom smysl neviděl, někdo ano, někdo se ptal, proč. Mám trochu tendenci všechno to vysvětlit.

Kdo?

Já, Clairka. Studentka 2. ročníku Bc. studia na MFF UK, obor Obecná matematika.

Proč?

Protože jsem jednoho dne odesílala práci, abych dostala kredity z Ukázek aplikací matematiky, mimochodem to pro mě také bylo dost zajímavé, a zanechala jsem v podpisu emailu odkaz na svůj blog, který vyvolal zajímavý dialog s doc. Tůmou o studiu na matfyzu a o tom, jak prváci vlastně nástup do školy prožívají. Já, protože jsem rejpal a štoural, jsem si myslela, že dokážu položit správné otázky tak, abych píchla do vosího hnízda a dostala ze studentů bouřlivé odpovědi, jsem se nabídla, že bych mohla nějakou anketu mezi studenty zkusit vymyslet. Můj návrh byl přijat a já jsem se zvědavě pustila do zkoumání lidských duší.

Jak?

Celou dobu jsem otázky konzultovala s doc. Tůmou, který se dále radil se svými kolegy. O výsledcích se dokonce dozvěděl proděkan, což mělo další pozitivní ohlas. Těm, kdo si mysleli, že otázky klade někdo nezkušený, se omlouvám. Myslím, že nás pohltila práce, a protože my jsme věděli, na co se ptáme, nenapadlo nás, že někomu jinému může být formulace otázky nejasná.

Možná, že už se všem zdálo, že na poslední anketě nesejde, možná někoho nebavilo vyplňovat příliš dlouhé odpovědi, možná tyhle výsledky nemůžou oficiálně nic změnit, ale je jasné, že:

  • Psané odpovědi byly mnohem delší a více vypovídající než ty, které možná někdy někdo napsal do SISu, už jen proto, že nás to vyplňování o zkouškovém spíš zdržuje a nikdo se neptá na nic příliš konkrétního.
  • Psanou odpověď napsalo mnohem více lidí, než by se obtěžovalo napsat do SISu.
  • Odpovědi povzbudily ty studenty, kteří si připadali hloupí a nejistí, protože zjistili, že v tom nejsou sami.
  • Rýpavé otázky přinesly nejlepší ovoce.
  • Po večerech jsem se u některých reakcí dobře bavila. Ne, nebojte, o respondentech nevím nic víc, než jen čas odeslání odpovědi.
  • Konečně bylo vidět, že se něco děje a někdo má o prváky zájem a není to jen o tom, že škola všechny nabere, aby je potom mohla po prvním semestru vyházet a shrábnout dotace od státu.

Co bych vzkázala respondentům (rejpalům)? Kdo si stěžuje na to, že otázky nemají smysl, měl by si uvědomit, že i nesmyslné odpovědi se špatně vyhodnocují.

  • Lidi, jste na matfyzu, přemýšlejte a čtěte, na co se ptám, někdy se mi zdálo, že odpovídáte na něco jiného, někdy se mi to nezdálo.
  • Občas neškodí přečíst si to, co píšete, opravit gramatické chyby a dát projevu smysl.
  • Pokud píšete odpověď na doplňkovou otázku, která není povinná, opravdu není třeba opsat jinými slovy věc, kterou jste zaškrtli v hlavní otázce, která předcházela. Upřesnění nuancí, pokud vám nabízené odpovědi nevyhovovaly, je v pořádku.
  • Když se ptám: Chceš k tomu něco dodat? A ty zrovna nechceš nic dodat, nemusíš do kolonky psát slovo nic nebo nechci.
  • Používáte-li vulgární výrazy, uvědomte si, že když to čtu, červenám se.

Závěrem

Vůbec nelituji toho, že jsem se do dotazníku pustila. Bylo to fajn, byla to legrace. Zjistila jsem, že nejsem sama, kdo měl problémy, někdy jsem měla tendence odpovědi glosovat a odpovídat na otázky, někdy mě to nebavilo a usínala jsem při práci, protože se na mě hrnulo spoustu dalších povinností…

Každopádně, těším se, že se ke mně dostanou ještě nějaké zajímavé reakce a názory na anketu. Pište je, kam se vám zlíbí. Pokud jste respondent, pokud nejste respondent, pokud jste náhodný kolemjdoucí, …, pište komentáře a názory, protože ty živí internet a podněcují zajímavé projekty a diskuze!

Příloha: výsledky ankety

  1. fáze – září 2015: vyhodnoceni1
  2. fáze – prosinec 2015: vyhodnoceni2
  3. fáze – leden 2016: vyhodnoceni3
  4. fáze – únor/březen 2016: vyhodnoceni4

No Comments

Post a Comment